Inspirerende bronnen

Inspirerende literatuur

  • Agirdag, 0. (2020). Onderwijs in een gekleurde samenleving. Berchem: EPO. 
  • Boone, S. & Van Houtte. M. (2010) Eindrapport van het OBPWO-project 07.03: Sociale ongelijkheid bij de overgang van basis naar secundair onderwijs. Gent: UGent. 
  • Boone, S. Thys, S., Van Avermaet, P., & Van Houtte, M. (2018). Class composition as a frame of reference for teachers? The influence of class context on teacher recommandations. Britisch Educational Research Journal, 44 (2), 274-293. 
  • Chapman, C. & Sammons, P. (2013). School self-evaluation for school improvement. Birkshire: Education Development Trust 
  • Diversiteitsbarometer Onderwijs (2018). Unia: https://www.unia.be/nl/publicaties-statistieken/publicaties/diversiteitsbarometer-onderwijs 
  • Franck, E. & Nicaise, I. (2018). Ongelijkheden in het Vlaamse onderwijssysteem: verbetering in zicht? Een vergelijking tussen PISA 2003 en 2015, Leuven: HIVA, Gent: SONO, 60p. 
  • Goosen, K. & Boone S. (2017). Is dat iets voor mij juf? Tielt: Lannoo. 
  • Lacante, M., Van Esbroeck, R. & De Vos, A. (2008), Met een dynamische keuzebegeleiding naar een effectieve keuzebekwaamheid. Eindrapport OBPWO-projecten 04.01. & 02.02 en Ministerieel initiatief. Brussel/Leuven: Vrije Universiteit Brussel/Katholieke Universiteit Leuven. 
  • Laurijssen, I. & I; Glorieux (2019): Verklarende mechanismen voor sociale keuzeverschillen bij de overgang van de tweede naar de derde graad secundair onderwijs. Research paper SONO/2019.OL1.1_12.Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek. 
  • Preuss, P. (2013). School Leader’s Guide to Root Cause Analysis. Routledge., Taylor and Francis group, New York, https://doi.org/10.4324/9781315854960 
  • Senge, P., Ross, R., Roberts, C., Smith, B., & Kleiner, A. (1995). Het vijfde discipline praktijkboek: Strategieën en instrumenten voor het bouwen van een lerende organisatie. Amsterdam: Boom uitgevers. 
  • Spruyt, B., I. Laurijssen, & Y. Van dorsselaer (2009). Kiezen en verliezen. Een analyse van de keuze na het krijgen van een B-attest in het Vlaams secundair onderwijs als een replicatie van Kloosterman en De Graaf (2009) Mens & Maatschappij, 84: 3: 279-299 – TOR 2009/18 
  • Van Gasse, R., Vanhoof, J., Mahieu, P. & Van Petegem. P. (2015). Informatiegebruik door schoolleiders en leerkrachten. Antwerpen: Garant. 
  • Van Houtte, M., Damanet, Y. & Stevens, P. (2013). Curriculum tracking and teacher evaluations of individual students: selection, adjustment or labeling? Social Psychology of Education, 16, 329-352. 
  • Vervaet, R., Van Houtte, M., & Stevens, P. (2018). Etnische vooroordelen bij Vlaamse jongeren: De school is van belang. Welwijs: wisselwerking onderwijs en welzijnswerk, (29), 3, 9-12. 
Share by: