Ontwikkeling en begeleiding van leraren

Doelen voor de bouwsteen ONTWIKKELING EN BEGELEIDING LERAREN

De leraren in onze school zijn goed op de hoogte van de finaliteiten, domeinen en studierichtingen in én buiten onze school.  

Onze school hanteert duidelijke afspraken en principes voor de adviserende, oriënterende en delibererende klassenraden. 

Onze school stimuleert een goede samenwerking binnen het team met het oog op oriëntering.

Onze school biedt leraren ondersteuning en professionalisering in functie van studiekeuze- en oriëntering.

Hieronder kan je per doel en subdoel de reflectievragen lezen.


Wil je graag alle reflectievragen bij elkaar voor deze bouwsteen?

Klik dan op onderstaande knop om het overzichtsdocument te downloaden.

Reflectievragen voor de bouwsteen Ontwikkeling en begeleiding van leraren

DOEL 1


De leraren in onze school zijn goed op de hoogte van de finaliteiten, domeinen en studierichtingen in én buiten onze school.

Reflectievragen

  • Op welke manier worden leraren geprofessionaliseerd in het doorgronden van het aanbod (finaliteiten, domeinen en studierichtingen) in de 2de graad, zowel in de eigen school als in de ruimere regio? 
  • Hoe wordt duidelijk gemaakt wat de verschillende studierichtingen concreet inhouden? 
  • Hoe worden de verschillen tussen studierichtingen binnen één domein verduidelijkt? 
  • Hoe worden leraren geïnformeerd over de vereiste zelfsturende vaardigheden om een bepaalde studierichting aan te vatten? 
  • Hoe worden leraren geïnformeerd over de vereiste begincompetenties (kennis, vaardigheden en attitudes) om een bepaalde studierichting aan te vatten? 
  • Welke afspraken worden er in het team gemaakt om het aanbod van de studierichtingen éénvormig te communiceren naar de leerlingen en ouders? 

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken

DOEL 2


Onze school hanteert duidelijke afspraken en principes voor de adviserende, oriënterende en delibererende klassenraden.

Reflectievragen

  • Welke formele afspraken en principes zijn er voor de adviserende, oriënterende en deliberende klassenraden? 
  • Op welke momenten wordt de klassenraad betrokken bij de keuzebegeleiding van de leerlingen?

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken

SUBDOELEN


Klik op een subdoel om de bijhorende reflectievragen te zien.

Inspirerende praktijken krijg je te zien door op de knop "Inspirerende praktijken" te klikken.

DOEL 3


Onze school stimuleert een goede samenwerking binnen het team met het oog op oriëntering.

Reflectievragen

  • Welke samenwerkingsverbanden binnen het team zijn er met het oog op een goede oriëntering? 

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken

SUBDOELEN


Klik op een subdoel om de bijhorende reflectievragen te zien.

Inspirerende praktijken krijg je te zien door op de knop "Inspirerende praktijken" te klikken.

DOEL 4


Onze school biedt leraren ondersteuning en professionalisering in functie van studiekeuze- en oriëntering. 

Reflectievragen

  • Welke formele afspraken en principes zijn er voor de adviserende, oriënterende en deliberende klassenraden? 
  • Op welke momenten wordt de klassenraad betrokken bij de keuzebegeleiding van de leerlingen?

SUBDOELEN


Klik op een subdoel om de bijhorende reflectievragen te zien.

Inspirerende praktijken krijg je te zien door op de knop "Inspirerende praktijken" te klikken.

Share by: