Ontwikkeling en begeleiding van leerlingen

Doelen voor de bouwsteen

ONTWIKKELING EN BEGELEIDING VAN LEERLINGEN

Onze school heeft een goed opgebouwd oriënteringstraject.

Onze school zet in alle vakken in op het stimuleren van zelfgestuurd leren van leerlingen.

Onze school maakt voldoende ruimte voor gesprekken en mondelinge toelichting bij het advies, individueel en in groepsverband, met alle leerlingen over hun studiekeuze.

Onze school besteedt in alle vakken aandacht aan studiekeuzeoriëntering. 

Hieronder kan je per doel en subdoel de reflectievragen lezen.


Wil je graag alle reflectievragen bij elkaar voor deze bouwsteen?

Klik dan op onderstaande knop om het overzichtsdocument te downloaden.

Reflectievragen voor de bouwsteen Ontwikkeling en begeleiding van leerlingen

DOEL 1


Onze school heeft een goed opgebouwd oriënteringstraject.

DOEL 2


Onze school zet in alle vakken in op het stimuleren van zelfgestuurd leren van leerlingen.

Reflectievragen

  • In hoeverre wordt het ondersteunen en ontwikkelen van zelfsturende vaardigheden van de leerlingen mee opgenomen in de oriënteringspraktijken? 
  • Op welke manier kan specifieke ondersteuning voor het stimuleren van zelfsturende vaardigheden aangeboden worden? 
  • Welke instrumenten worden ingezet om leerlingen te laten groeien in zelfreflectie? 
  • Welke initiatieven zijn er voor leerlingen die thuis niet ondersteund kunnen worden? 
  • Hoe zouden leerlingen gestimuleerd kunnen worden om sterker zelfsturend aan de slag te gaan? 

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken

SUBDOELEN


Klik op een subdoel om de bijhorende reflectievragen te zien.

Inspirerende praktijken krijg je te zien door op de knop "Inspirerende praktijken" te klikken.

DOEL 3


Onze school maakt voldoende ruimte voor gesprekken en mondelinge toelichting bij het advies, individueel en in groepsverband, met alle leerlingen over hun studiekeuze.

Reflectievragen

  • In hoeverre is er voor alle leerlingen voldoende tijd en ruimte voorzien om individueel met een leraar in gesprek te gaan over zijn/haar keuze? 
  • In hoeverre wordt de impact van een gemaakte keuze grondig met de leerlingen doorgesproken? 
  • In welke mate is er in een gesprek aandacht voor interesses en zelfsturende vaardigheden naast het bespreken van resultaten? 
  • Welke inhoudelijke bijsturingen zijn wenselijk zodat het titularisuur door de leerlingen als hulpbron in hun oriënteringsproces gezien wordt? 

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken

DOEL 4


Onze school besteedt in alle vakken aandacht aan studiekeuzeoriëntering. 

Reflectievragen

  • Op welke manier wordt de focus op zelfsturende vaardigheden geïntegreerd in het takenpakket van elke leraar, niet enkel van de klastitularis? 
  • Op welke manier komt studieoriëntering in alle vakken aan bod?

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken
Share by: