Samenwerking

Doelen voor de bouwsteen  SAMENWERKING

Onze school zet in op toegankelijke, transparante en tijdige communicatie naar ouders tijdens de verschillende stappen in het oriënteringsproces.

Onze school slaagt erin ouders mee te nemen als volwaardige partners in het oriënteringsproces. 

Onze school heeft zicht op de visie op oriëntering van ouders en op hoe zij het oriënteringstraject van de school evalueren.

Onze school werkt samen met andere scholen binnen en buiten de scholengemeenschap om leraren, leerlingen én ouders een zo breed mogelijk aanbod van studierichtingen voor te stellen en leerlingen gericht te oriënteren.

Onze school werkt samen met externe partners (CLB, Excentra, …) om het oriënteringsproces te begeleiden.

Hieronder kan je per doel en subdoel de reflectievragen lezen.


Wil je graag alle reflectievragen bij elkaar voor deze bouwsteen?

Klik dan op onderstaande knop om het overzichtsdocument te downloaden.

Reflectievragen voor de bouwsteen Samenwerking

DOEL 1


Onze school zet in op toegankelijke, transparante en tijdige communicatie naar ouders tijdens de verschillende stappen in het oriënteringsproces.

Reflectievragen

  • Wanneer en hoe informeert de school de ouders over de verschillende stappen in het oriënteringsproces? 
  • Welke betrokkenheid van ouders is wenselijk binnen de verschillende stappen van het oriënteringsproces? 
  • Hoe wordt er gecommuniceerd wat de verwachtingen zijn van de ouders binnen de verschillende stappen van het oriënteringsproces? 
  • Hoe wordt onderwijsjargon verduidelijkt en toegankelijk gemaakt? 
  • Hoe wordt de betrokkenheid van ouders gestimuleerd? 

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken

SUBDOELEN


Klik op een subdoel om de bijhorende reflectievragen te zien.

Inspirerende praktijken krijg je te zien door op de knop "Inspirerende praktijken" te klikken.

DOEL 2


Onze school slaagt erin ouders mee te nemen als volwaardige partners in het oriënteringsproces. 

Reflectievragen

  • Welke rol zouden ouders idealiter opnemen binnen het oriënteringsproces? 
  • Hoe wordt gestimuleerd dat ouders als volwaardige partner functioneren binnen het oriënteringsproces? 
  • Op welke manier kan de school de verwachtingen van de ouders rond hun betrokkenheid in kaart brengen? 
  • Hoe en met welke initiatieven zou de school een antwoord kunnen bieden op deze verwachtingen? 
  • Hoe kan de school ervoor blijven zorgen dat de verwachtingen van het team en deze van de leerlingen en/of ouders in elkaars lijn liggen? 

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken

SUBDOELEN


Klik op een subdoel om de bijhorende reflectievragen te zien.

Inspirerende praktijken krijg je te zien door op de knop "Inspirerende praktijken" te klikken.

DOEL 3


Onze school heeft zicht op de visie op oriëntering van ouders en op hoe zij het oriënteringstraject van de school evalueren.

Reflectievragen

  • Op welke manier kunnen we de verwachtingen van de ouders rond hun betrokkenheid bij oriëntering in kaart brengen? 
  • Hoe en met welke initiatieven zouden we een antwoord kunnen bieden op deze verwachtingen? 
  • Hoe kunnen we er als school voor blijven zorgen dat de verwachtingen van het team en deze van de leerlingen en/of ouders niet met elkaar in conflict komen? 

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken

DOEL 4


Onze school werkt samen met andere scholen binnen en buiten de scholengemeenschap om leraren, leerlingen én ouders een zo breed mogelijk aanbod van studierichtingen voor te stellen en leerlingen gericht te oriënteren.

Reflectievragen

  • Welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen om in andere (partner)scholen basisopties - studierichtingen te verkennen? 
  • Hoe wordt informatie verspreid? (filmpjes, brochures,…) 
  • Welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen om in partnerscholen basisopties te verkennen? 
  • Is er een mogelijkheid tot het bezoeken van andere scholen? 
  • Op welke manier kunnen leraren van andere scholen de leerlngen informatie geven over richtingen specifiek voor een partnerschool? 
  • Welke studierichtingen worden aan de ouders voorgesteld? (school, scholengemeenschap, brede regio) 
  • Op welke manier worden informatieve uitwisselingsmomenten voorzien tussen leraren van verschillende scholen binnen de scholengemeenschap? 
  • Op welke manier is er samenwerking tussen leraren van de verschillende partnerscholen? 
  • Welke informatie wordt gegeven over de inhoud, verwachtingen en vereisten van de studierichtingen specifiek voor elke school? 
  • Op welke manier worden informatieve uitwisselingsmomenten voorzien tussen leraren van verschillende scholen binnen de ruime omgeving? 

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken

DOEL 5


Onze school werkt samen met externe partners (CLB, Excentra, …) om het oriënteringsproces te begeleiden.

Reflectievragen

  • Welke externe partners worden ingeschakeld bij de studieoriëntering? 
  • Hoe dragen deze externe bij in het versterken van het oriënteringsproces? 
  • Welke betrokkenheid wordt van het CLB verwacht? In welke omstandigheden? 
  • Met welke partners werkt de school samen om extra ondersteuning aan te bieden aan leerlingen die van thuis uit minder begeleiding krijgen? 

Wil je graag inspirerende praktijken ontdekken? Klik dan op de knop hieronder.

Inspirerende praktijken
Share by: