Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Begeleiding van leerlingen

Doel 1


"Onze school heeft een goed opgebouwd oriënteringstraject."

  • Een overzichtelijk poster maakt de tijdlijn van het studiekeuzeproces zichtbaar voor leerlingen en leraren.
     
  • De school heeft een uitgebreid studiekeuzeoriënteringstraject. Er wordt gewerkt met een keuzewerkboekje, met beschikbare websites zoals onderwijskiezer, i like it 2, I study junior.
     
  • Op de studiekeuzedag duiken de leerlingen via improvisatietheater in de vaardigheid ‘kiezen’, spelen ze een studiekeuzespel en volgen ze workshops waarin de verschillende studierichtingen worden voorgesteld.
     
  • In onze school staan de projectweken centraal in het oriënteringsproces waarbij een projectweek helemaal gewijd wordt aan het maken van een studiekeuze. In deze projectweek gericht op de studiekeuze worden leerlingen geïnformeerd over domeinen, finaliteiten en studierichtingen, geven leerlingen aan waarom ze voor een bepaalde richting kiezen en wordt er gewerkt met stellingen over de maatschappelijke positionering van studierichtingen/domeinen en finaliteiten.
Share by: