Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Begeleiding van leerlingen

Doel 1 - subdoel 2


"Onze school informeert de leerlingen tijdig en grondig over alle  finaliteiten, domeinen, studierichtingen in de tweede graad."

  • Een overzichtelijke poster geeft de leerlingen inzicht in de structuur van het onderwijs met de diverse domeinen en finaliteiten.
     
  • Op de website van onze scholengemeenschap worden alle richtingen voorgesteld, de leerlingen kunnen de verschillende scholen tijdens het oriënteringstraject bezoeken.
     
  • Onze school stelt de verschillende studierichtingen van de scholengemeenschap voor via filmpjes die door dezelfde persoon worden ingesproken zodat alle richtingen op dezelfde manier worden voorgesteld.
     
  • Elke studierichting die aanwezig is in de school in de 2e graad wordt a.h.v. een filmpje gelijkaardig voorgesteld door verantwoordelijken van die richting: met concrete voorbeelden en visueel ondersteunend materiaal wordt aangetoond wat de leerlingen mogen verwachten. De logische vervolgrichting in de 3de graad wordt kort toegelicht. Een overzichtelijke samenvatting op het einde van het filmpje: Werk je graag met,…ben je geïnteresseerd in,… dan is dat de geknipte studierichting voor jou.
     
  • In onze school kunnen leerlingen tijdens een kompasvoormiddag vragen stellen aan de directie en leerkrachten van de hele scholengemeenschap. Na een voorlopige keuze krijgt elke leerling schriftelijke feedback en een feedbackgesprek waarbij werkhouding, punten, … aan bod komen.
     
  • De school maakt gebruik van de ‘Kijkwijzer van 2 naar 3’ om leerlingen, leraren en ouders een beeld te geven van welke studierichtingen uit de 3e graad aansluiten op de studierichtingen in de 2e graad. 
Share by: