Inspirerende praktijken en uitspraken
Bouwsteen Begeleiding van leerlingen
Doel 1 - subdoel 5
"Onze school neemt concrete acties om leerlingen te laten nadenken over hun keuzeproces."
- In onze school gebeurt de evaluatie van de horizon-uren (= uren in het 1ste jaar waar alle domeinen aan bod komen) adhv een horizon-portfolio. Dat portfolio is een belangrijk oriënteringsinstrument: “Hoe goed ben ik erin? Hoe graag doe ik het? Wat is de feedback van de leraar?”. Aan het einde van de reflectie, geven de leraren feedback: “Wat zijn de domeinen waarvan gezien wordt wat er allemaal goed zou zijn voor de leerling?” Ook de ouders kunnen daar informatie aan toevoegen.
- Vanaf het eerste jaar wordt na elke projectweek gereflecteerd zodat de leerlingen hun eigen interesses leren kennen en bewust omgaan met dit verkennend proces.
- De leerlingen verkennen alle studierichtingen van de scholengemeenschap en reflecteren vervolgens door hun studiekeuze te koppelen aan hun eigen resultaten tijdens een rapportanalyse. Tijdens gesprekken met de klastitularissen wordt daarover gepraat.
- Alle leerlingen maken een opdracht waarmee ze wegwijs worden in de site Onderwijskiezer.be
- De leerlingbegeleiders gaan in gesprek met leerlingen die het moeilijk hebben om keuzes te maken na doorverwijzing van hun klastitularis.