Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Begeleiding van leerlingen

Doel 1 - subdoel 6


"In onze school maken de leerlingen een voorlopige keuze aan het einde van het tweede semester en krijgen ze feedback op hun proefkeuze."

  • In onze school geven de leerlingen in de loop van maart van het eerste jaar hun voorlopige keuze van een basisoptie voor het tweede jaar door. Ook de ouders duiden aan welke basisoptie zij verkiezen. Bij het rapport met Pasen krijgen de leerlingen feedback van de klassenraad op hun voorlopige keuze.
     
  • In de loop van maart geven de leerlingen van het tweede jaar hun voorlopige studiekeuze door van een studierichting in het derde jaar. Ook de ouders geven hun keuze aan. Na de paasvakantie bespreken de leerlingen de voorlopige studiekeuze met de klastitularis.
     
  • In onze school is de predeliberatie soms wel een stok achter de deur. Wij schrijven soms dat we een bepaalde richting voorlopig niet kunnen adviseren maar dat we geloven dat de leerling meer kwaliteiten heeft dan dat ze nu tonen. We geven aan dat ze in het laatste trimester moeten tonen wat ze in hun mars hebben. We zien dan vaak dat leerlingen echt gaan werken om te bewijzen wat ze echt kunnen.
Share by: