Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Begeleiding van leraren

Doel 2

"Onze school hanteert duidelijke afspraken en principes voor de adviserende, oriënterende en delibererende klassenraden."

  • De school heeft een document opgesteld dat gebruikt wordt tijdens de klassenraad : “ Delibereren in de gemoderniseerde 1ste graad”
     
  • In onze school is het een bewuste keuze om niet te werken met cijferprotocollen (bv minimum zoveel percent voor bepaalde vakken zijn vereist om te kunnen doorstromen naar een bepaalde studierichting). Dit vertrekt vanuit de idee dat alle leraren anders zijn en dat een cijfer ook veel zegt over de aanpak van de leraar.
     
  • De school heeft richtlijnen voor de oriënterende klassenraad. De cijfermatige criteria voor de keuze van een bepaalde studierichting zijn gekend en worden transparant gecommuniceerd aan leerlingen en ouders.
     
  • Uitgangspunt bij de delibererende klassenraad is dat er bij twijfel steeds in het voordeel van de leerlingen beslist wordt. Het is belangrijk om de leerlingen in het juiste domein te hebben. Het juiste abstractieniveau /finaliteit wordt vanzelf duidelijk.
     
  • In onze school worden omwille van de vernieuwing van de eerste graad, oefenklassenraden georganiseerd. De directeur licht bij de start het stappenplan toe om te komen tot een advies en illustreert dit met een advies van een vijftal fictieve leerlingen. Vervolgens zitten de leerkrachten in groepjes en krijgt ieder een  fictieve klas én een leerling waar een advies aan moet gegeven worden.  Dit advies wordt in groep besproken. Zo is al naar boven gekomen dat de punten van wiskunde vaak een struikblok vormen. Dit proces draagt bij tot de bewustwording in het team.
     
  • Na de proefklassenraden is er in onze school de mogelijkheid om vragen te stellen aan de directies van de bovenbouw. Op deze manier kan gecheckt worden of wat wij, leraren 1ste graad, belangrijk gevonden hebben voor advies, klopt met wat in de 2e en 3e graad vereist is.
     
  • In onze school wordt er na het 1ste jaar sowieso voor iedereen een A-attest uitgesproken omwille van het graadleerplan. We gaan voor twee jaar met de leerlingen aan de slag. Voor een B-attest (van de 1ste naar de 2de graad) zijn de cijfers van de basisvakken richtinggevend: wiskunde, taalvakken en mens- en milieuvakken. Als de leerling voor twee van de drie categorieën een onvoldoende haalt, dan wordt een B-attest een optie. We kijken dan wel eerst naar de inzet van de leerling, naar de cijfers van de andere vakken én naar de evolutie van de cijfers. Vervolgens wordt de knoop doorgehakt.
Share by: