Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Begeleiding van leraren

Doel 2 - subdoel 3


"In onze school nemen alle leraren, zowel van de grote als van de kleine vakken,  gedeelde verantwoordelijkheid op in de klassenraad."

  • Van alle leraren, ongeacht het vak, wordt gevraagd om ter voorbereiding van de oriënterende klassenraad, schriftelijk input te voorzien over elke leerling. Deze voorbereiding garandeert dat iedere stem gehoord wordt.
     
  • De leraren van alle vakken worden betrokken (ook leraar muziek, LO, beeld,…). Er wordt bewust afgestapt van enkel de leraar wiskunde en de leraren van richtingspecifieke vakken een stem te geven.
     
  • In onze school doen ook leraren van 1 en 2-uursvakken hun zeg tijdens de klassenraad. Zij kunnen informatie geven over het functioneren van de leerling in de klas vb zelfstandige aanpak, zelfredzaamheid, doorzettingsvermogen.
       
  • Er wordt in onze school ook heel sterk naar de houding van de leerlingen gekeken. Als je met een klassenraad samen zit, ervaart elke leraar een leerling toch wel op een andere manier. Het helpt om dat samen te brengen én ieders stem hierin te horen.
     
  • In onze school wordt vooral geluisterd naar het advies van de leerkracht wiskunde, leerkracht STEM, … omdat deze informatie voor de meeste richtingen van onze school belangrijk is.
Share by: