Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Begeleiding van leraren

Doel 4 - subdoel 2


"Onze school biedt de leraren voorbeeldzinnen aan voor de formulering van feedback op een proefkeuze of studiekeuzeadvies."

  • De school heeft een document opgesteld dat gebruikt wordt tijdens de klassenraad : “Delibereren in de gemoderniseerde 1ste graad”
     
  • In onze school is de pedagogisch directeur steeds aanwezig tijdens de klassenraden om de schoolvisie te bewaken en leraren mee te nemen in het proces om de visie van een gelijkwaardigheid uit te dragen. Alle adviezen en geformuleerde feedback wordt nagelezen en eventueel geherformuleerd om het hiërarchisch denken tot het minimum te herleiden.
     
  • De school voorziet standaardformuleringen ivm het advies voor al dan niet overzitten bij een B-attest opdat klastitularissen de boodschap correct, genuanceerd en helder kunnen overbrengen.
     
  • De voorlopige studiekeuze van de leerlingen wordt besproken op een predeliberatie. Na de predeliberatie formuleert de klastitularis feedback op de voorlopige studiekeuze. Hiertoe reikt de school inspirerende formuleringen aan in verschillende categorieën: positief advies, keuze niet vanzelfsprekend of onmogelijk en bijkomende commentaar. 
Share by: