Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Organisatie

Doel 4


"Onze school voert een data-geïnformeerd oriënteringsbeleid."

  • De school maakt gebruik van Smartschool Analytics om de onderwijsloopbaan van leerlingen en de spreiding over de richtingen in kaart te brengen (1e, 2e en 3e graad). Er worden in onze school data-geïnformeerde beleidsbeslissingen genomen.
     
  • De werkgroep data-analyse van onze school formuleert een aantal onderzoeksvragen bijvoorbeeld: “Hoeveel leerlingen veranderen van keuze? Welke slaagkansen geeft het doorstromen van de ene naar de andere studierichting”. Vervolgens worden de data uit Smartschool Analytics gehaald en geanalyseerd. De opvolging van de gegeven adviezen zal specifiek opgevolgd worden nu de eerste leerlingen de overstap naar het 3e jaar gemaakt hebben.
     
  • We moedigen leraren aan om zelf onderzoeksvragen te stellen. Vervolgens helpt de kwaliteitscoördinator, gespecialiseerd in data-analyse deze mee te beantwoorden. De antwoorden worden ook teruggekoppeld naar het beleid.
     
  • De school houdt gegevens bij van leerlingen die de school vroegtijdig verlaten. Ze registreren in welk jaar de leerling de school verlaat, vanuit welke onderwijsvorm en studierichting, wat de reden is van vertrek en naar welke nieuwe school de leerling gaat.
     
  • Aan alle leerlingen wordt na de kerstexamens een kleur toegekend. Groen – zit op advies en zit hier ook goed, oranje – zit op advies maar ziet niet goed en rood – zit niet op advies en gaat niet goed.
Share by: