Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Samenwerking

Doel 2


"Onze school slaagt erin ouders mee te nemen als volwaardige partners in het oriënteringsproces."

  • Wanneer het voor de oriënterende klassenraad niet duidelijk is naar waar een leerling moeten georiënteerd worden, wordt dat in 1ste instantie open gelaten. Dat wordt dan met de ouders, de klastitularis en eventueel nog een andere leerkracht besproken.
     
  • De studiekeuzedag wordt afgesloten met een infomoment voor ouders. De ouders mogen ook de workshops bezoeken en vragen stellen aan leerlingen en leraren van de 2e graad.
     
  • Op het oudercontact na de Kerstexamens wordt met de ouders over het studiekeuzeproces gesproken. Aan de ouders wordt gevraagd om in het studiekeuzeboekje regelmatig iets samen met hun kinderen te doen, vb een testje, iets te lezen of iets te laten ondertekenen.
     
  • We vragen via het portfolio de mening van de ouders over de voorlopige studiekeuze van hun kind.
     
  • We noteren de keuze van de ouder(s) apart omdat we het ook belangrijk vinden om na te gaan of er een verschil is tussen wat de leerling wilt en wat de ouder wilt.
Share by: