Inspirerende praktijken en uitspraken
Bouwsteen Visie
Doel 1 - subdoel 2
"Onze school zet actief in op het stimuleren van zelfsturende vaardigheden in het kader van het oriënteringsproces."
- Examens/punten brengen altijd druk met zich mee bij bepaalde leerlingen. Daarom zit er bij ons een opbouw in. In de 1ste graad : minder examens, veel meer permanente evaluatie. Dat neemt af in de 2e graad en nog meer in de 3e graad. Er zit een opbouw in die samenloopt met hun ontwikkeling.
- Voor deze doelen (= doelen rond zelfgestuurd leren) geven de leerlingen eerst heel concreet aan op welke twee executieve functies ze willen inzetten zoals bijvoorbeeld ‘planning’: “Op dinsdag neem ik de planner door”. Dit wordt besproken op de klassenraad en bijgestuurd waar nodig.
- In het studiekeuzeproces zoomen we eerst in op de interesses van de leerling. Vervolgens analyseren de leerlingen hun leerprestaties en hun studie-aanpak. Dat proces loopt minstens een maand, waarbij de leerlingen tijd hebben om goed na te denken.