Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Visie

Doel 1 - subdoel 3


"Onze school laat leerlingen breed kennismaken met hun interesses met het oog op hun studieoriëntering."

  • Een kindvriendelijke en aantrekkelijke brochure helpt leerlingen om een ontdekkingstraject te kiezen voor het 1ste jaar. In dat traject is er aandacht voor de doelen van elk ontdekkingstraject, maken de leerling kennis met de opdrachten die in het traject aan bod kunnen komen en kunnen ze aan de hand van enkele stellingen inschatten of het traject bij hen kan passen.
     
  • In de horizonuren doorlopen leerlingen van het 1ste jaar gedurende vier weken een domein. Alle domeinen komen aan bod.
     
  • Tijdens het 1ste jaar maken de leerlingen kennis met mogelijke basisopties van het 2e jaar. Dit gebeurt via 'ontdekkingstrajecten' waarbij leerlingen drie verschillende projecten doorlopen. In elk ontdekkingstraject zit er ook een minder evidente keuze (een buitenbeentje), om te leren over het muurtje te kijken. Daarnaast is er een moment waarbij ze kennismaken met de andere mogelijkheden die niet in hun traject zitten.
     
  • Leerlingen in 1A volgen drie ontdekkingstrajecten zodat ze kunnen ontdekken welke basisoptie bij hen past. Voor alle leerlingen is STEM één van de drie trajecten. Leerlingen die Klassieke talen kiezen volgen geen ontdekkingstrajecten. Dankzij een ontdekkingsbeurs maken zij toch kennis met de verschillende domeinen. 
Share by: