Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Visie

Doel 1 - subdoel 4


"Onze school hanteert een duidelijke strategie om met de keuze van de leerling om te gaan wanneer het domein of de finaliteit afwijkt van het advies van de klassenraad."

  • Wanneer een leerling heel bewust voor een specifiek domein kiest terwijl wij een andere finaliteit of domein aangeraden hebben, gaan we wel naar die leerling luisteren en kijken waarom de leerling deze keuze maakt.
     
  • Een leerling die de keuze maakt voor dubbele finaliteit maar die een sterk abstractievermogen bezit, wordt bestendigd in zijn keuze maar wordt er ook op gewezen dat er binnen de doorstroomfinaliteit ook mogelijkheden zijn.
     
  • We vertrekken eigenlijk altijd vanuit de leerling en we zullen altijd adviseren naar de leerling toe. We hebben leerlingen gehad die perfect de doorstroomfinaliteit zouden aankunnen, maar die zelf de arbeidsmarktgerichte finaliteit gekozen hebben. We zullen hen bevestigen en daar bij vermelden : Weet ook dat je … of … zou aankunnen in de doorstroomfinaliteit. Zo staat het dan wel in ons advies, maar we bevestigen eigenlijk wel de leerlingen.
     
  • Wanneer een leerling voor een dubbele finaliteit of een arbeidsmarktgerichte finaliteit kiest, terwijl deze de doorstroomfinaliteit aankan, kan dit een heel bewuste keuze zijn en kunnen we dat eventueel wel volgen. Maar wanneer het een leerling is met wat minder zelfvertrouwen die onzeker is of hij/zij de richting aankan, is het wel onze taak is om de leerling te motiveren om toch de meer abstracte richting te gaan doen.
     
  • Bij de klassenraad gaat voordeel van de twijfel altijd uit naar de leerling. 
Share by: