Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Visie

Doel 3

"Onze school communiceert transparant naar het schoolteam, de leerlingen én de ouders over de vereiste competenties (kennis, vaardigheden én attitudes) om een bepaalde studierichting te kiezen."

  • Leerlingen die tegen het advies van de klassenraad ingaan, krijgen samen met hun ouders een intakegesprek bij de start van de 2de graad. 

  • In onze school hebben we erg ingezet op het proces om te bepalen welke doelstellingen essentieel zijn om naar een bepaalde finaliteit te gaan. We hebben voor leerkrachten van de eerste graad ondersteunende vragen en hulpcriteria uitgeschreven. 

  • Op de website worden per domein de studierichtingen van de tweede graad voorgesteld. De beschrijving focust op welk leerlingenprofiel het best in deze richting past: capaciteiten, studiehouding, interesses. 

  • In de 1ste graad stapten we bewust af van een cijfermatige aanpak. We geven geen percentage dat ze zouden moeten halen om een bepaalde studierichting te kunnen volgen. We werken wel met verdiepingstoetsen en een verdiepingsrapport, maar dat gaat om een woordelijk rapport. De leerlingen krijgen een letter en feedback. 


Share by: