Inspirerende praktijken en uitspraken


Bouwsteen Visie

Doel 5

"Onze school heeft een goed zicht op de thuissituatie van de leerlingen en neemt concrete acties om de impact van de thuissituatie op de onderwijsloopbaan van leerlingen te verkleinen."

  • We adviseren sommige leerlingen om op school te komen studeren in plaats van thuis omdat de thuissituatie niet ideaal is.
     
  • 1u per week wordt geroosterd om teamvergaderingen te doen met alle klastitularissen én de leerlingbegeleiders. Daar komt aan bod bij welke leerlingen het even moeilijk gaat thuis (scheiding, ziekte, familiale omstandigheden, ….) Dan is voor alle leraren duidelijk dat we die bepaalde leerlingen even wat meer in het oog moeten houden. Dan kunnen we ook even de druk afnemen door testen bijvoorbeeld even uit te stellen.
     
  • Er wordt op verschillende manieren geprobeerd om leerlingen tegemoet te komen. Veel leerlingen hebben een alternatief rooster. Ze doen bepaalde uren niet of spreiden hun jaar over 2 jaren of soms moeten ze een vak niet afleggen bij de examens maar doen ze er een eindwerkje over. Toch moeten ze op het einde van de rit de eindtermen halen.
     
  • De thuissituatie mag de studiekeuze niet bepalen. De thuissituatie wordt in kaart gebracht én hieruit volgen de noden voor de leerlingen waar de school aan probeert tegemoet te komen door het inschakelen van tutors, studiecoaches of leerlingbegeleiders voor het ondersteunen van studievaardigheden. Er worden ook extra gesprekken ingepland rond studieoriëntering. 

  • We kijken naar hoe de leerling evolueert op vlak van de hulp die hij aangeboden heeft gekregen, maar we gaan niet kijken of dat ze thuis extra hulp krijgen. We kijken alleen naar de leerling zelf, het kunnen van de leerling, de groei van de leerling. 


Share by: